ollemarta

Nya vanor!?

Kategori: Allmänt

Nu är det färdigt!!! Både jag och Markus har varit mycket dåliga på att leva sunt och nyttigt under hela hösten och snart hela våren och det syns mer och mer på vågen tyvärr, så nu är det dags att ta tag i detta innan det helt plötsligt är 5, 7, 10 kilo för mycket!!
Därför börjar vi med hälsovakten från och med imorgon och hoppas att det ska ge oss lite bättre vanor.

Det går bara inte att äta mackor varje kväll + en påse godis minst 4 -5 gånger i veckan, klart att det syns på vågen. Tänk att det ska vara så svårt trots att man så väl vet hur man borde leva....

Jaja annars har helagen varit helt underbar! Lördag förmiddag åkte vi in till stan för att Olle skulle få köpa sig en leksak eftersom han lärt sig cykla + att han behövde en ny hjälm. Vi åkte också en sväng till Media Markt för att kolla in ännu en gång den mobil som jag beställt (som för övrigt bli min födelsedagspresent, men jag tror Mackan är lite mer intresserad av den så vi får väl se vem som kommer att använda den mest :)). Lördagkvällen grillade vi för första gången på säsonen och det blev helt underbart gott!!! Tänk att det är så gott att grilla, kommer med all sannolikhet att bli ett par gånger till denna sommar :).

Idag har vi firat Markus med tårta och fika på säng. Det är lite skillnad i "presentbudget" han fick nämligen en brödrost och ett par sockar...

Efter lunch kom min kompis Sara och hennes två söta pojkar Gustav och Nils det är som alltid kul att träffas.

Nu ska jag gå och umgås med födelsedagsbarnet!

Länk

Kategori: Allmänt

Här är länken till den officiella bloggen för Ljubjanaresan. Avslutades med en skön sång om vår resa framförd av Sävarbon Mathias Norqvist

Livet leker!!

Kategori: Allmänt

Äntligen har det vänt för Märta. Ikväll blev hon piggare och febern försvann, och genast började hon "rejda" men det känns så skönt att hon blivit sitt vanliga jag igen. Det är verkligen inte kul när barnen är så sjuka som hon varit, man har tänkt varje morgon: Hoppas att hon vaknar...

Här var hon fortfarande spak

Idag har Olle lärt sig cykla själv utan stödhjul! Och gissa om han är stolt!! :)
Han har varit skeptisk några dagar och inte ens velat prova cykla, men vi gav honom en morot att om han skulle lära sig cykla så skulle vi åka på barnens hus och köpa en leksak och då blev det genast lite lättare. I början var han så rädd att han skulle ramla och slå sig och det var nog därför han inte ens ville testa, men nu går det som en dans....eller...han måste bara lära sig bromsa också :)

Sjukling

Kategori: Allmänt

Vi har en sjukling här hemma just nu. Märta är jättesjuk men hög feber. Så här spak är hon nu med över 39 grader fast hon fick alvedon för ca 1½ timme sedan..

Den långa resan!

Kategori: Allmänt

Igår söndag ca 08.00 anlände vi till Umeå efter en busstur på 36 timmar och en restur på 52 timmar. Fredag kl 04.00 gick bussen till Maribor som skulle ta oss med flyg till Zurich vilket var planerat sedan tidigare och det gick bara fint. Var riktigt mäktigt att flyga över alperna även fast det guppade lite extra! Väl i Zurich började den långa väntan att få besked om vad som skulle hända härnäst. Anlingen skulle vi ta in på hotell i två nätter och sedan se hur läget var, men många av oss ville försöka få tag på en buss för att i alla fall påbörja en resa hemåt.

Efter många om och men fick vi besked om att en buss kunde ta oss till Köpenhamn i alla fall till ett pris av 100.000. (vi hade tidigare fått förslag om två minibussar som skulle ta oss hela vägen till Umeå till ett pris på 12000 per person så bussen kände billig...)

Så här såg tavlan för avgångar ut i Zurich...

Tyvärr kunde inte bussen komma förän vid 19.00 tiden så det blev en lång dag på flygplatsen men vi var alla glada över att ha fått beskedet att vi kommer oss iväg i alla fall. Kändes lite speciellt att man blev så glad över att få veta att vi skulle åka buss hela vägen till Umeå...man flyttar verkligen sina krav...

Väldigt intressant att se att gruppen höll ihop och ingen enda person bröt ihop eller blev arg och sur över vår situation utan stämningen var under hela resan och även i slutet underbart positiv och humorn på topp :) Kanske berodde på att vi också var så väldigt trötta så minsta lilla blev hur kul som helst. Jag har skrattat så jag kiknat flera gånger. T.ex. när vi stod ute och väntade på bussen. Klockan hann bli närmare 19.30 och vi började vandra runt lite oroligt. Då får vi plötsligt se en buss på långt håll och alla håller tummarna att det är vår...men tiden går och bussen kommer inte närmare men då säger en av oss: "Ja men vi har i alla fall SETT en buss!!"

Här väntar vi på bussen..

här på väg från flyplatsen, de stängde precis när vi åkte därifrån så alla flygplan stod på marken

Lördagmorgon åt vi frukost i Flensburg och möttes av denna bild i morgontidningen

I Köpenhamn fick vi en ny buss som skulle ta oss ända upp till Umeå till en kostnad av 48.000 så det var en billig penning om man jämför med tidigare :)

Öresundsbron

Till slut "checkade" vi in i Sverige. Då var det bara ca 120 mil kvar! :)

Stannade till i Jönköping för att äta en sen lördagsmiddag men utsikt över Vättern

Väl i Stockholm så släppte vi av 16 personer och då blev det lite med plats i bussen. Efter det sov jag i princip hela vägen till Umeå. Vaknade av att de stannade i Sundsvall men somnade fort om och nästa gång jag vaknade var vi i Ö-vik så resan från stockholm gick fort, men kroppen har tagit stryk...har ont i varenda muskel i ryggen...

Resan har varit så otroligt rolig och givande!! Alla människor har varit så underbart fina och trevliga och jag ser redan fram emot nästa resa som nog mest troligt blir till Skottland hösten 2011...

Nu kommer det lite bilder...

Utsikt från hotellrummet

Så här glada var vi vid första middagen...:) En trevlig kvinna vid namn Åsa hade jag som bordskamrat

På väg hem från middagen

Så här ser hotellrummet ut...inte stort så det är tur att vi får bo ensam..

Idag var första gången som jag hade tid att gå hem från universitetet. Det tog ca 40 minuter men man fick se lite mer av staden. Det är facinerande hur gamla och nya byggnader går in i varandra runt om i hela staden.

Ljubljana

Kategori: Allmänt

Ja så tog jag mig ända fram till Ljubljana i alla fall :) Resan gick utan problem men det var en lång resa! Vi kom till hotellet vid 00.30 söndagnatt. Måndag och tisdag har varit väldigt intensiva. Vi har lektioner från 09.00 till 18.00 varje dag (har dock lyckats förhandla oss till en ledig eftermiddag på torsdag för att kunna få se något av staden!) Idag har jag gjort bort det som jag varit mest nervös för och det gick väl helt ok. Jag har presenterat och diskuterat en annan forskares (från Croatien) forskningsplan. Imorgon väntar oponering på min plan och det kan ju bli intressant :)

Både måndag kväll och tisdagkväll har vi spenderat tillsammans med doktoranderna från forksarskolan genom att äta trerättersmiddagar och haft intressant underhållning av deltagare från forskarskolan...:) Med andra ord kan man säga att programmet har varit fullspäckat och jag misstänker att jag kommer att vara en aning mör på fredag när jag kommer hem.

Har skypat med familjen hemma och igår när jag pratade med Olle för första gången så sa han efter ett tag:
Vad heter du?? (han hände alltså inte igen min röst) jag blev ju helt förtvivlad och sa: men det är ju mamma!!! Idag har jag tom fått se dem via webcam och det var jätte kul! Märta blev lite konfunderad när Markus satte på henne headsettet och hon fick höra min röst...

Inget vidare väder har vi dock. Regn och rusk och ca 7 grader, men de har lovat bättre väder på torsdag så vi får verkligen hoppas att prognosen håller.

Tyvärr har jag lyckats förlägga min USB kabel så jag kan inte föra över bilder men det kommer senare.

Nu ska jag läsa lite inför en redovisning som jag tillsammans med några andra doktorande imorgon kl 09.00...

Vill ni se lite bilder på universitetet och deltagarna så finns det en mer offentlig blogg på:

Vi ses!

Nervöst!!

Kategori: Allmänt

Imorgon drar jag iväg till Slovenien. Ska vara borta till nästa fredag. Känns väldigt pirrigt, mest för att jag verkligen inte gillar att flyga och vi ska dessutom mellanlanda på två ställen både arlanda och sedan Frankfurt och därifrån ett litet plan till Ljubjana....Usch!!
Inte blir det någon belöning heller som sol och bad t.ex. När vi väl är där (om vi nu kommer oss dit...) så ska vi prestera en massa. Vi ska både presentera en annans forskning och leda diskussionen på den allt på engelska så klart... samt att vi ska ha redovisning på en artikel som vi förberett, som tur var inte på engelska. Det positiva är att vi får enkelrum på ett fin hotell mitt i Ljubjana samt att vi om jag lyckas fixa det kommer att kunna ha tillgång till internet på rummet...

När vi väl har kommit hem så lär det ju kännas som att man är en erfarenhet rikare men just nu skulle jag betala mycket för att slippa...och jag kommer att sakna barnen, har inte varit ifrån Märta så här länge...hoppas att hon känner igen mig när jag kommer tillbaka!

Påskhelgen

Kategori: Allmänt

Då börjar påskhelgen lida mot sitt slut och vi har hunnit med mycket! Vi åkte till Piteå torsdag och där hade vi en mysig och god middag. Mamma hade förberett påskbuffé med massor av mat, efterrätt och senare på kvällen fika och tårta. Gissa om man var mätt efter en sån kväll :)

Olle och Hilda hade så klart jätte skojigt ihop

Kusinerna Mathias och Jakob, höll sig mest i datarummet...

Halva familjen Lindholm

Fredag åkte vi till Nimbys värld på havsbadet och det var jätte kul för de mindre barnen. Ellen var också med. Hon har så otroligt bra hand med barn så det är en fröjd att ha henne med + att hon är en otroligt gullig tonåring :)

Eftersom det var så fint väder så åkte vi vidare till jävre för att hinna vara ute och åka lite pulka innan det bar iväg hem till mormor och morfar igen.

Lördag åkte jag och Markus iväg på stan och inhandlade ett par ecco skor till Mackan. Jätte fina skinnskor som jag tror att han kommer att ha användling av, dock inte ute med barnen (de är alldeles för fina för det :)) Senare på dagen hann jag, mamma och Olle ytterligare en sväng på stan för att köpa galonbyxor till Märta + handskar, men handskar var det svårt att få tag på så det blev bara till Olle. Det är inte helt fel att bara kunna ta vagnen och gå 10 minuter så är man mitt inne i stan och går man 5 minuter år andra hållet så finns det Ö och B, barnens hus, EM, dollar store mm. Så man kan säga att mamma och pappa bor centralt i Piteå...så det är svårt att låta bli att besöka några affärer när man ändå är där...

Söndagmorgon drog vi vidare till Kriberg för att närvara vid Martins dop, det blev ett fint dop

Vidare därifrån hem till Sävar via en kina restaurang i Vindeln...

Idag har vi hinnut med besök av kusinerna Kevin och Rebecca och en tur till dagisbacken för att åka lite skrana, men det var inge vidare trevligt väder så vi gick rätt fort hem och fikade istället :)

Senare på kvällen kom Simone med familj förbi och det var så trevligt att träffa dem alla, var ju så länge sedan Olle och Simone träffades men de verkade då inte som att de brydde sig om det.