ollemarta

Shopping

Kategori: Allmänt

Nu har jag varit två lördagar till stan för att shoppa kläder och skor till barnen. Oj vad mycket de behöver nu när de börjat förskolan.

Förra veckan inhandlades dagiskläder till Märta + en vinteroverall. Vet att det är tidigt men för att hinna få tag på en så måste man vara ute i god tid. I dag har jag köpt allvädersskor till Olle och ett jättefint regnställ till honom på rea samt galonvantar mössor fingervantar mm det tar aldrig slut känns det som. Märta skulle egentligen ha behövt ett par fodrade stövlar men hon får helt enkelt klara sig...

Märtas overall såg nästan ut så här, bara några detaljer som skiljer

Blå regnbyxor till.

Säker kommer jag på mer saker som de behöver vad det lider men just nu är de nog ganska fullutrustade.

Nostalgi för Lindblommarna :-)

Kategori: Allmänt

Hittade dessa bilder på Markus när han var liten.

Markus

Markus och Sara

Han var rätt söt som liten :-)

dagisdax

Kategori: Allmänt

Nu har vardagen så smått börjat infinna sig. Markus jobbar och jag har börjat med inskolning av Märta på grynet. Det är en sk föräldraaktiv inskolning vilket innebär att jag har varit med tre hela dagar där jag gjort alla rutiner på henne. På måndag kommer jag att lämna henne där och personalen tar över. Hittills har det gått som en dans!! Hon är inte alls så brydd om var jag är utan hon går på egna äventyr både ute och inne. Vilan var jag mest nervös över, men det har också gått bra. På 10-15 minuter har hon somnat (förutom i fredags när det tog närmare 45!) men jag tror inte att det heller kommer att bli några problem. Matsituationerna däremot kommer de nog att få jobba lite med. Hon är van att sluka maten sedan gå ner och det går ju inte på förskolan, men de kommer garanterat att lyckas med det också.

Cyklarna gillar hon

Åker rutschkana med fröken Mona

Sångsamling före lunch

På måndag börjar jag jobba hemifrån till att börja med och det känns riktigt roligt att komma igång. I fredags ringde det faktiskt en journalist och ville vet lite om min forskning. Känns kul att få lite uppmärksamhet med det man håller på med, eftersom jag ju tycker att det är SÅ viktigt!!

1 sept börjar Markus sitt nya jobb och jag tror han har lite ågren över det. Att byta från något tryggt som man vet precis hur det funkar till något helt nytt är ju alltid lite nervöst, men jag tror att han kommer att trivas bra och när han väl kommer in i det.

Idag ska jag på stan själv och köpa kläder till barnen. De har verkligen sinat och när det börjar förskolan behöver de ett antal mjukisbrallor och tröjor så jag hoppas att jag kommer att hitta fina kläder.

Ikväll kommer några tjejer över på kräftor. Det har blivit lite av en tradition för oss att han tjejkväll med kräftor och det blir säkert jättemysigt.

Kroatien

Kategori: Allmänt

Ja då har man varit hemma i ett dygn och allt är som vanligt igen....Har varit underbart varmt idag så vi åkte en sväng till rovågern och jag badade för första gången i havet i Sverige. Hoppas på bra väder imorgon också.

Kroatien kan jag verkligen rekommendera!! Bra väder, härligt bad och supergod billig mat.
Nu kommer en kavalkad med bilder från veckan.

För den som är intresserad så skickar jag en länk till en kartsida för den som vill se var det jag skriver om ligger.

Tyvärr blev det ingen Venedigresa, det var för långt för att åka på en dag så den resa har jag kvar.

Vi bodde 4 km från staden Trogit som i sin tur ligger ca 3 mil från Split. Det var ganska kuperat och vi hade vår lägenhet nästan längst ned från receptionen (där vi åt frukost och middag några dagar) samtidigt som det var mycket nära stranden.

Utsikt från receptionen.

Lägenheten var riktigt fin med två sovrum kök och en balkong

Jag bodde med mina fina arbetskollegor Hedda, Helen och Eva-Britt

Den lediga dagen var vi på resande fot. Vi bestämde oss för att åka till den stora staden Split för att därifrån ta en båt ut till en ö som heter Hvar som skulle vara fin. Det gjorde vi också men båtresan var nog lite längre än vad vi tänkt oss därför blev det lite kort om tid på själva ön + att vi för att kunna ta båten tillbaka var tvungen åka till en annan stad (stari grad) som låg ca 20 minuter med buss därifrån vi tog iland. Vi hann se endel samt att vi hann tillbaka till Split för att äta middag där. En riktigt härlig dag!

Staden Hvar på ön Hvar

Båtresan hem från ön

Middag i Split

Vår samlingslokal på hotellet

Middag ingick på hotellet, men vi gav det tre kvällar sedan gav vi upp, ingen vidare mat men framför allt miljön!! Tänk er rysk skolmatsal...

Istället gick vi ut till strandpromenaden och hittade en underbar restaurang precis vid havet, men supersmarrig mat till mycket bra pris.

Badet var härligt men lite kallt.

En dag gick vi till staden Trogir som tog närmare 1½ timme, där blev det lite shopping och lunch

Hela tiden la de till lyxbåtar i hamnen

Jag har haft en underbart skön och avkopplande resan och jag skulle önska att alla småbarnsföräldrar fick den möjligheten, det är guld värt!!

Paradiset!!

Kategori: Allmänt

Nu har vi anlänt till Trogir en liten ort ca 3mil från split. Resan gick utan några problem förutom att jag i sömnen glömde min mobil på rest and fly på arlanda. Hade haft den som klocka i sängen och där blev den kvar, men jag ringde direkt jag upptäckte att jag glömt den så de lovade att ta hand om den i receptionen tills jag kommer och hämtar den på fredag.

Här är det rena paradiset!! Det är helt underbart härligt! Jag sa just till mina rumskamrater att ni kommer nog att få höra er less på orden härligt och underbart denna vecka :-)

Vi bor ett stenkast från stranden visserligen ingen jättestrand och det är en grusstrand men det funkar bra ändå. Som på så många andra turistmål finns det också en strandpromenad med sovenirshop, barer och restauranger. Igår fredag var jag så trött så jag gick och la mig redan vid 22 tiden, men ikväll hoppas jag kunna hålla mig vaken lite längre.

Funkar riktigt bra att jobba också. Får vara lite för mig själv så det blir lite gjort i alla fall.

Lägenheten är helt ok, kanske inte världens finaste utsikt men den fyller sin funktion. Frukost och middag får vi varje dag. Igår var det tyvärr ingen höjdare till middag, det var riktigt skickligt att kunna få en kyckling så torr, men ikväll har jag förbeställt minibläckfisk, jag hoppas att det faller väl ut.

Vi undersöker just nu hur och om det går att ta en båt över till venedig den dagen vi är lediga, och om det inte kostar allt för mycket. Det var en i gänget som hade hört att de brukade gå. Skulle ju vara supermysigt (jag som önskat att få åka dit sedan jag var liten…)

Nu är det dags att fortsätta jobba…

Tyvärr verkar det inte gå att ladda upp bilder...

40 åringen

Kategori: Allmänt

Så har vi kommit hem från en ny vistelse på stugan. Har varit avkopplande som vanligt, men inte heller denna gång var det särskilt bra väder.... I fredags firade vi Ulla som fyller 40 år på torsdag (5 aug). Hon hade ordnat middag och tårta. och på lördagen åkte vi in till stan för att strosa lite och äta en lunch på tu man hand eftersom vi dagen innan firat 5 årig bröllopsdag. Men det var kallt och regnigt så vi var rätt snabbt klara...men Markus hann i alla fall shoppa lite tröjor på Cubus.

Jag hann också titta lite på löparskor eftersom jag börjat springa lite skulle jag nog behöva ändamålsenliga skor (kör just nu med aerobicsskorna). Men jag vet ju inte om jag kommer att fortsätta springa samt att det är ganska dyra, men samtidigt är det ju inte heller bra att springa när jag får ont i ryggen knäna och även ibland i benhinnorna kanske mest för att jag har fel skor....ja ja får väl se efter Kroatienresan....

På torsdag åker jag iväg på jobbresa till Kroatien en vecka, ska bli riktig härligt och jag har just fått veta att jag kommer att ha wifi hela veckan så jag kan skypa med min familj samt att jag kan blogga och jobba på min enkät som jag börjat på innan semestern, känns jättebra att det gick att ordna. Hoppas bara att det blir en givande resa både personalmässigt och jobbmässigt...

här kommer lite bilder

40 åringen

Kalas

Tittar på bilder

Familjen Lindblom

Märta hjälper mormor och morfar att plocka jordgubbar