ollemarta

besök och semester!

Kategori: Allmänt

Förra veckan kom Hilda med familj till oss. De skulle på husvagnssemester och första stoppet var Sävar så det passade ju bra. Det var varmt och härligt men blåsigt så vi åkte till segasjön för att svalka oss och hela familjen badade. Det var riktigt varmt i vattnet, måste ha varit en bit över 20 grader i alla fall.

På kvällen grillade vi och hade det trevligt. Dagen efter skulle de vidare mot Lycksele. Det var åter en härlig men blåsig dag så vi och grannarna beslutade oss för att åka in till 4H gården och minilandet samt en tur till Nydalasjön. Det blev en lyckad dag!

Den här gången skulle Märta inte åka med Olle utan hon skulle ha en egen bil, vilket blev lite problematiskt eftersom hon inte var tillräckligt lång för att nå ner till gaspedalen...så hon var lite purken...

På väg till djuren

Elsa och Olle

Olle gillade det mjuka lammet

När syskonen vaknade gick vi ner till nydala för att svalka oss.

Märta fick låna en solkeps som hon mest hade fel väg. Så hon fick bli "miniburkan"

I fredags packade vi bilen för en tur till Kristineberg (tyvärr har jag inte bilder därifrån just nu eftersom jag bara tog med telefonen). Måndag morgon åkte vi vidare till Lycksele djurpark.

Eftersom vi kom ungefär vid lunchtid så bestämde vi oss för att ta lunch ganska fort och vi hade packat egen sådan. Tyvärr blev den ganska misslyckad! När vi satt oss till bords och packat upp vår medhavda lunch hör vi "kuckeliku" och fram från skogspartiet kommer 7-8 tuppar!! Det medför att jag inte kan sitta kvar utan springer och skriker så jag skrämmer upp Olle som blir jätteledsen och rädd även han. Så håller det på ett tag tills vi beslutar oss för att flytta till ett annat ställe...så kan det gå när man är fågelrädd...

Det gick som tur var inte så lång stund förrän Olle var på bättre tankar och ville åka på en häst. Det gick galant för att vara första gången

Efter några djur så beslutade vi oss för att gå till leklandet där det fanns karuseller och lekpark, och det var kul både för Olle och Märta!!

Tisdag tog vi ytterligare en sväng för att åka lite mer karuseller och titta en gång till på sälarna som var mycket sociala!

En lyckad semester!

Sävar

Kategori: Allmänt

vi har nu varit hemma i några dagar och det har varit mycket skönt! Vädret har varit och är superhärligt så vi har spenderat ett antal dagar på stranden i Rovågern (Täfteå)

I helgen har svärmor och svärfar varit här och på söndagen hade vi grillfest med kusinerna Kevin och Rebecca med föräldrar. En mycket trevlig helg.

Igår kom kusinerna för en heldag hos oss. Tanken var att vi skulle åka och bada men vädret var inte så bra till en början så vi gick till en av de många fiskeplatserna här i Sävar och hade lite picknick.

Lite fiske blev det också

På kvällen blev det god middag hos grannarna
Här ser ni T-rex Elsa och mammasaurius Olle :_)

Så klart blev det bara bilder på barnen...

Märta och Inez

Jävrebodarna mm

Kategori: Allmänt

Hade börjat på ett inlägg men Mackan råckade ta bort det och nu ids jag inte skriva samma sak igen så det kommer bara bilder.

Detta är innan det blev riktig sommar

Sommarfesten på dagis

På lekparken med piratskeppet

Vid stranden i Jävrebodarna

Las Bodas

Finns det hjärterum så finns det stjärterum :)

Nimbys värld

Gungar på stugan

Projekt bryggutläggning

Utflykt till mamma och pappas tomt som de har i byn Svensbyn
Där var det så mycke "åte" (flygfän på pitemål) så vi drog snabbt vidare...

...till lidträsket...

Där vi åt medhavd lunch...men drog snabbt därifrån också pga åte, återigen...

...till svensbyliden, några meter längre bort och där var djuren betydligt större och trevligare :)

Där blev vi kvar länge, innan några av oss drog vidare till Öjeby kyrkmarknad.

Filmtime med varsin tablettask

Senare på kvällen hade vi vuxna grillkväll

Väl hemma i Sävar tog det inte många dagar så åkte vi för att svalka oss på täfteåbadet
Här Inez och Märta

Idag ska jag åka på biltema som öppnar här i Umeå idag och köpa Olle en ny cykelsadel, samt en tur till Rusta för att köpa en ny rummsmatta. Jag blir vansinnig på ryamattan som vi just nu har, det är helt omöjlig att dammsuga och barnen sitter ju där både på morgonen och kvällen och äter så ni kan ju gissa hur mycket smulor det blir som inte går att dammsuga bort...