ollemarta

Är du uppfinnare eller?

Kategori: Allmänt

Olle kommer in till Markus som sitter vid arbetsbänken i garaget...

Olle: är du uppfinnare eller!?
Markus: japp!

veckan som gått

Kategori: Allmänt

har som de föregående veckorna varit mycket bra! Vädret har varit helt underbart och vi har trivts. Märta har dock haft lite "taskigt i i kistan" så hon har varit lite extra gnällig, men vi har ändå kunnat göra det mesta. I onsdags kom barnens kusin Rebecca till oss och sov över till torsdag. Vi hade en mysig dag och kväll, med flera utflykter här i Sävar. Palt gjorde jag till middag och efter tre stora paltar antar jag att det var uppskattat...;-)

Torsdag åkte Markus och Rebecca upp till Kriberg igen och jag och barnen stannade hemma och väntade på mormor, moster och Hilda som skulle besöka oss torsdag till lördag. När de väl kom var äver min storebror Sture med och det var jätte kul att han också ville följa med!

Vi hann även med ett antal utflykter med dem. Bl.a. var vi på 4H gården på fredag och det var riktigt mysigt.

Tyvärr har jag inga andra bilder än denna på deras besök...

Lördag kväll bjöd vi över några grannar på middag och sedan på söndag morgon hade vi och några andra grannar bestämt att vi skulle ta färjan över till Holmön. En kompis till Sara följde också med tillsammans med hennes två pojkar som är i samma ålder som våra.
En underbar dag hade vi där, med strålande väder, exemplariska barn och trevliga människor.

Det var så spännande att få åka en så stor båt och Olle frågade kvällen innan om det var i Sverige dit vi skulle ;-)
Spända av förväntan tog vi bilen till färjan, cyklarna hade vi med oss och sedan bar det av.

Vi hade ingen agenda alls för dagen men vi beslutade oss för att cykla... och det vi gjorde.

Tog en liten paus och sedan cyklade och cyklade vi ändå tills vi kom till andra sidan ön, vilket var närmare 8 km!

Där tog vi en fikapaus

Sedan var det bara hela vägen tillbaka, samt att vi tog en liten avstickare på 4 km till för att få uppleva ett underbart ställe till på ön, Bergsudden med en fyr som flickerna så klart tog som Rapunzels torn (i filmen Trassel!) Det blev ännu ett uppskattat stopp. Vi andra upplevde nog utsikten som de vackraste där.

Märta och Emma ropade och ropade "Rapunzel! Släpp ner ditt håår!!"

När vi närmade oss hamnen igen åt vi en tidig middag på Holmö havsbad, vilket var så gott!! Vi hann även med ett kort dopp i havet innan det var dags att kliva på färjan hem igen. Trötta och glada var vi så hemma igen och jag kan säga att det blev en tidig kväll för hela familjen Lindblom :-)

Idag tog gårdagen ut sin rätt för Märta har fått feber, med nästan 39 grader gjorde hon kväll ikväll....

Underbara kusiner!

Kategori: Allmänt

Igår kom vi hem från en tripp till Kristineberg. Denna gång var kusinerna från Umedalen också med. Kevin följde med oss i bilen på vägen upp och Rebecca på vägen ner och det var så kul!! Resan gick så fort och Olle och Märta bråkade inget på hela vägen. I vanliga fall behöver vi bara sätta oss i bilen så börjar de...

Väl i Kriberg så dröjde det inte länge förän Rebecca, Johanna och Lita kom med buss. Vädret var underbart och vi fick ett par ljuvliga dagar. Fredag kom även svärfar upp för sin första helgpermision och det var också kul att han fick möjlighet att vara med. Han blir bättre och bättre för varje dag och man börjar känna igen honom mer och mer :-)

Torsdagkväll var det så varmt så vi åkte till Hornträsket för ett kvällsdopp, och det var bara helt underbart!!

Även om jag nu inte är med på bild så badade jag faktiskt!

Fredag åkte vi också dit för ett dagbad vilket också var riktigt skönt.

Olle leker farmor :-)

Fredagkväll när alla i huset lagt sig gick jag, Markus och Johanna ut och satt ute och pratade tills 00.30. Fatta, inlandet mitt i natten och man kan sitta ute. Nästan inga jobbiga myggor alls. Det händer inte många gånger på en sommar! (Tyvärr har jag inga bilder på det)

Vi hann med några promenader runt byn och bara njöt av tystnaden och semestern.

Olle och Märta är så otroligt förtjust i sina kusiner Kevin och Rebecca och jag kan bara hålla med.

Här kommer nästan (Anton saknas) alla kusiner på Linblomssidan

Om allt går som planerat så ska Rebecca komma och sova över här i Sävar någon dag i veckan och det ser vi alla fram emot. Senare i Veckan kommer mamma, syrran och Hilda hit och det ser vi också fram emot.

Här kommer även några bilder från tidigare i veckan...

semester...

Olle som fotograf...

Märta testar kameran

Ledig

Kategori: Allmänt

Har varit på hemmaplan i nästan en vecka nu och det är riktigt skönt. Vi håller på att träna Märta att vara utan blöjor och det går väl si så där.... hon är jättestolt själv att han är storkille (som hon säger) och att hon får ha trosor på sig, men det är lite svårt att hinna till pottan ibland :-) Däremot kissar hon nästan alltid när man tar henne dit och igår gick hon även självmant dit en gång. Däremot så jämför man henne med Olle som kissade i kallingarna en gång sedan var det klart. Men jag tror att innan sommaren är slut så ska det nog funka.

Ett större problem just nu är att Olle vägrar i sten att cykla på sin nya cykel. Han vill inte ens öva eftersom han tycker att den är för stor. Han ramlade ju första gången han skulle provcykla och nu är han så ängslig att han inte ens vågar prova igen. Idag har vi t.o.m köpt stödhjul åt honom, tänkte att han kanske i alla fall vågar öva och bli lite mer säker, men jag fick muta honom för att ens prova med stödhjulen. Nu är vi lite villrådiga över hur vi ska göra. Jag blir bara irriterad över att han inte ens vill öva, jag vill inte ha en sommar där vi inte ska kunna fara på en cykeltur till ån eller ner till kiosken för att han vägrar cykla. Men nu vet jag då inte hur vi ska göra om man ska tvinga mer eller mindre eller om man bara ska strunta i det och se om han vill självmant efter ett tag.
Inte ens att få välja sig en sak på Barnens hur får honom att träna....

Jaja...I veckan har vi gjort lite småutflykter till 4H gården och till täfteåbadet bland annat. Här kommer lite bilder...

Sara, Gustav, Nils och Olle (Märta och jag avstod)

Mini landet tyckte Lindbloms barnen mest om

Som Märta har längtat att få köra bilar i Mini Landet. Förra året fick hon inte för hon var för liten och då var hon inte glad, men i år fick hon en alldeles egen ambulans som hon körde, en aning ryckigt med.

Nils tog det säkra och åkte med brorsan istället

Glass är också gott

Jag och Märta tog en cykeltur till en lekpark det var jätteskoj tills hon blev akut bajsnödig...

Glasspaus

Täfteåbadet.
Markus, Sebastian, Märta och Ludvig badade tills åskan kom, då blev det snabba ryck upp..

Olle tog knappt av sig skorna...