ollemarta

Nu har jag bestämt mig...tror jag...

Kategori: Allmänt

Detta val.. .ojojoj har nog aldrig varit så velig som nu. Har nästan alltid röstat åt höger men i år har jag velat. Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag klockrent svarat de rödgröna. Men Sahlin.. vet inte om jag kan se henne som stadsminister…. Det som har gjort att jag ändå bestämt mig för att rösta på de rödgröna är skolpolitiken. Den politik som Jan Björklund för tror jag inte ett dugg gör skolan bättre. Vad är det för skitsnack att med betyg tidigare så får elever och föräldrar koll på hur de ligger kunskapsmässigt!! Som lärare har man ju en dialog med både elever och deras föräldrar, inte bara utvecklingssamtal.  Sedan tror jag inte på det där med ordning och reda och pekpinnar och bestraffning, eleverna blir bara på tvärsan av det, dialog lyhördhet och rättvisa anser jag håller bättre i längden.

Efter ett antal föreläsningar i våras om skolan och skolpolitiken, blev jag ännu mer övertygad. En mycket påläst och kunnig föreläsare som jobbat med skolan och skolutveckling i hela sitt liv (var pensionerad professor nu) ansåg att den nya skolreformen som Björklund och Co gjort var ett riktigt lågvattenmärke!! Det sämsta han läst någonsin i reformer av skolan och det har ju gjorts en ungefär vart 10 år. Bara titeln ”Bäst i klassen” Vad säger den? Konkurens konkurens konkurens…

Visst har de flera saker som jag håller med om och jag och min familj kanske tjänar på alliansens politik eftersom vi har bra lön, och hus men vad händer om jag skulle råka ut för en olycka, inte har jag någon privat sjukförsäkring eller blir arbetslös…

Nej det kommer att bli miljöpartiet, gillar både Maria och Peter. Gillar deras miljötänk. Kanske fler väljer grönare alternativ för det måste trots allt löna sig för familjer att välja grönt. Oj nu blev det mycket politiksnack :-)

(Synd bara att vänstern måste vara med, för Ohly gillar jag INTE)

 

Kommentarer

  • eva-mari lindblom säger:

    Hej

    Fina bilder, o kul att du fattat ett beslut ang det urviktiga valet, personligen så röstar jag på en ideologi, inte en eller flera personer.Det är ju vad partierna står för som vi måste se på.Lycka till

    eva-mari

    2010-09-17 | 13:58:16

Kommentera inlägget här: