ollemarta

Kroatien

Kategori: Allmänt

Ja då har man varit hemma i ett dygn och allt är som vanligt igen....Har varit underbart varmt idag så vi åkte en sväng till rovågern och jag badade för första gången i havet i Sverige. Hoppas på bra väder imorgon också.

Kroatien kan jag verkligen rekommendera!! Bra väder, härligt bad och supergod billig mat.
Nu kommer en kavalkad med bilder från veckan.

För den som är intresserad så skickar jag en länk till en kartsida för den som vill se var det jag skriver om ligger.

http://kroatienguiden.se/split_karta.php


Tyvärr blev det ingen Venedigresa, det var för långt för att åka på en dag så den resa har jag kvar.

Vi bodde 4 km från staden Trogit som i sin tur ligger ca 3 mil från Split. Det var ganska kuperat och vi hade vår lägenhet nästan längst ned från receptionen (där vi åt frukost och middag några dagar) samtidigt som det var mycket nära stranden.


Utsikt från receptionen.

Lägenheten var riktigt fin med två sovrum kök och en balkong




Jag bodde med mina fina arbetskollegor Hedda, Helen och Eva-Britt



Den lediga dagen var vi på resande fot. Vi bestämde oss för att åka till den stora staden Split för att därifrån ta en båt ut till en ö som heter Hvar som skulle vara fin. Det gjorde vi också men båtresan var nog lite längre än vad vi tänkt oss därför blev det lite kort om tid på själva ön + att vi för att kunna ta båten tillbaka var tvungen åka till en annan stad (stari grad) som låg ca 20 minuter med buss därifrån vi tog iland. Vi hann se endel samt att vi hann tillbaka till Split för att äta middag där. En riktigt härlig dag!




Staden Hvar på ön Hvar

Båtresan hem från ön

Middag i Split



Vår samlingslokal på hotellet

Middag ingick på hotellet, men vi gav det tre kvällar sedan gav vi upp, ingen vidare mat men framför allt miljön!! Tänk er rysk skolmatsal...

Istället gick vi ut till strandpromenaden och hittade en underbar restaurang precis vid havet, men supersmarrig mat till mycket bra pris.

Badet var härligt men lite kallt.


En dag gick vi till staden Trogir som tog närmare 1½ timme, där blev det lite shopping och lunch

Hela tiden la de till lyxbåtar i hamnen

Jag har haft en underbart skön och avkopplande resan och jag skulle önska att alla småbarnsföräldrar fick den möjligheten, det är guld värt!!
 

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Härligt!!!

    2010-08-15 | 14:19:38
    Bloggadress: http://sebbeludde.blogg.se/
  • Stina säger:

    Lobba för att dina småbarnsföräldrarsvänner ska få följa med nästa gång vettja! :-D

    2010-08-15 | 19:47:00
    Bloggadress: http://www.nogg.se/simslin
  • Anna säger:

    Vilka fina bilder. Kroatien verkar vara ett riktigt vackert land.

    Ska be syrran maila receptet så ska jag lägga upp det sen. På fredag ska vi äta det igen hos syrran, längtar redan =) Dock ska vi minska litegrann på vitlöks mängden =)

    2010-08-18 | 22:06:51
    Bloggadress: http://roknasbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: